رابطه عرفان و زیارت امام رضا

رابطه عرفان و زیارت امام رضا

 در میان راههای رسیدن به عرفان حقیقی یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین و موثرترین راهها زیارت ثامن الحجج علیه السلام می باشد لذا در یک بیان عرفانی امام جواد ( علیه السلام ) فرمودند :

« مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِطُوسَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّر » (كافي ج : 4 ص : 585)،رابطه عرفان و زیارت امام رضا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظیر آیه دوم سوره فتح است « لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً »

این روایت می‌گوید کسی که امام ( علیه السلام ) را در طوس زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‌آمرزد، فهم این مطلب و بخشش گناهان نسبت به گناهان گذشته آسان است، کسی که در گذشته گناهانی انجام داده است و با زیارت امام ( علیه السلام ) گناهان او آمرزیده می‌شود اما نسبت به گناهان آینده معنای پیچیده ای دارد،

در آیه « إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (سوره فرقان آیه 70 )» خداوند متعال می‌فرماید : ما سیئات ایشان را تبدیل به حسنا ت می‌کنیم و این مطلب عمق زیادی دارد و سئوالاتی را ایجاد می‌کند.

در تبیین این مطلب به یک مثال اشاره می‌ شود: کسی در عمرش گناهی نکرده و 50 عمل صالح دارد و دیگری 100 گناه دارد و 10 عمل صالح با این توضیح مقام شخص گناهکار از شخصی که گناه نکرده جلو می‌افتد! زیرا صد گناه او تبدیل به حسنات می‌شود و مجموعه حسنات او 110 می‌شود در کتب کلامی و تفسیری هم این مطلب آمده است ، لذا با جستجو در آیات و روایات می شود فهمید که آیا در آیات و روایات مطلبی هست که از این بالاتر باشد و هنوز بر سر زبانها نیفتاده باشد ؟

با بررسی آیات و روایات به این مطلب می رسیم که در زیارت امام رضا ( علیه السلام ) آمده است که خدا گناهان گذشته و آینده را می‌آمرزد .

هر چند درک این مطلب برای گناهان گذشته ساده است، ولی درک این مطلب نسبت به گناهان آینده مشکل است ممکن است کسی گمان کند نسبت به گناهان آینده عقابی نیست، در حالی که این برداشت با مبانی اعتقادی منطبق نیست اما ممکن است اینگونه باشد که زیارت امام رضا (ع) آن‌چنان تحول و معرفتی در آدمی به وجود می‌آورد که نه تنها گناهان گذشته اش را پاک می‌کند بلکه نسب به آینده هم مصونیت پیدا می‌کند و مرتکب گناه نمی شود نه اینکه برگه مغفرت در دست دارد و می‌تواند هر گناهی را که خواست انجام بدهد.به عبارتی دیگر در کلاس عرفانی بالاتری قرار میگیرد که دیگر آن گناهان پیش پا افتاده را انجام نمی دهد و اگر هم مرتکب شد به علت این اوج معنوی موفق به توبه می شود 

لذا آنهایی که طالب مقامات عرفانی ویژه بوده اند از زیارت حضرتش غافل نمی شدند و این رویه در سیره مستمره علما و عرفای واقعی مشهود است .

نظرات   

 
+1 #3 محمدی 1392-07-11 20:57
سلام علیکم
در دیدار آقای دکتر احمد احمدی (ریاست سازمان سمت) : انتقاد حضرت آیت الله العظمی سیستانی از تدریس فلسفه ملاصدرا و ترویج آراء انحرافی ابن عربی در حوزه و دانشگاه
http://www.ebnearabi.com/6997
نقل قول
 
 
0 #2 محمدی 1392-06-29 12:05
سلام علیکم
دانلود نرم افزار موبایل کتاب فلسفه از منظر قرآن و عترت علیهم السلام به قلم استاد مهدی نصیری - فرمت جاوا و آندروید
www.ebnearabi.com/6930
نقل قول
 
 
+3 #1 محمدیی 1392-06-24 23:55
سلام علیکم
ناگفته ای از مکاشفه علامه طباطبایی در مورد عقیده ابن عربی درباره امام علی علیه السلام
http://www.ebnearabi.com/6878/
حجة الاسلام بخشی فرمودند: بنده خودم در یک جلسه خصوصی که در خدمت علامه طباطبایی بودم ایشان فرمودند: «یکبار در عالم بیداری (نه خواب) محی الدین را در اتاق دیدم و از او در مورد ولایت آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرسیدم….
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی