موضع آیت الله نوری همدانی درباره مولوی

موضع آیت الله نوری همدانی درباره مولوی


 
موضع آیت الله العظمی نوری همدانی درباره­ ی مولوی

آیت الله نوری همدانی، یکی دیگر از مراجع در قم نیز دوبار طی یک هفته مولوی را مورد حمله قرار داده ­است

آقای نوری همدانی ابتدا روز دوشنبه در دیدار با مسئولین هماهنگ کننده سازمان تبلیغات سراسر کشور گفت : «کتاب شعر مولوی از نظر ادب و تمثیل قابل استفاده است، ولی در این کتاب انحرافات بسیاری وجود دارد که با اصول و عقاید ما همخوانی ندارد و سبب منحرف شدن جامعه می­شود. »

وی مولوی را شاعری منحرف معرفی کرده و گفت: «مولوی بینش درستی نسبت به اهل بیت نداشت و برخی از آثار او از اندیشه­ های انحرافی سرچشمه گرفته است. »

ایشان یکی از دلایل منحرف خواندن مولوی را این دانسته که  مولوی کلمه مولا را در روایت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» به معنای دوست می گیرد در حالیکه در تفکر شیعی به معنای سرپرست و زعامت جامعه است.

وی بـا اعتراض بـه بـرگزاری کنگـره­ ی مـولـوی شناسی در تهران و تبریز گفت: « مراسمی که برای مولوی در چند روز اخیر بر پا شد، برای پیامبر و ائمه اطهار برپا نمی شود».

آیت الله العظمی نوری همدانی، روز چهارشنبه ۹ آبان نیز در حین برگزاری درس خارج فقه، بار دیگر مولوی را مور تهاجم قرار داد و گفت: « بعضی چند صفحه از مثنوی را خوانده­ اند و تصور کرده­ اند که کتاب خوبی است، اما اگر با دقت آن را مطالعه کنند با لغزش­های فراوانی مواجه خواهند شد. »

وی گفت: «ملای رومی، شاعر بسیار قوی است و در تمثیل خیلی مهارت دارد، اما نمی­توان مثنوی را به کسی داد تا از راهنمایی­های آن استفاده کند. »

آیت الله العظمی نوری همدانی در توضیح دلایل منحرف خواندن مولوی، این بار با اشاره به تمجید مولوی از منصورحلاج گفت: « این در حالی است که در جلد پنجاه و یک بحارالانوار توقیعی از امام عصر در انتقاد از حلاج آمده است. »

وی علاوه بر مولوی، شاعرانی چون شیخ فریدالدین عطّار نیشابوری را مورد نقد قرار داد و گفت: « در کتاب تذکرة الاولیاء شیخ عطار، با عبارت­های پر آب و تاب، برای صوفی­ها چهره سازی شده­ است و برخی چون، بایزید بسطامی، ذوالنون مصری و منصور حلاج را از ائمه علیهم السلام نیز بالاتر دانسته­ اند. »

آیت الله العظمی نوری همدانی، در ادامه­ ی سخنانش با انتقاد از رواج صوفی­گری در کشور،  دراویش را از جمله دشمنان امام شیعه معرفی کرد و گفت: « در روایات به نقل از ائمه آمده است که صوفی­ها، دشمنان ما هستند. »

وی همچنین مدعی شد: «سلاطین جور و جباران روزگار مانند هارون الرشیدها و پادشاهان صفویه برای کسب وجهه­ ی دینی خود به تقویت صوفی­ها و ساختن خانقاه­ ها روی آوردند. »

‌آیت‌الله‌ العظمی نوری همدانی علّت اصلی مخالفت خود با برگزاری کنگره مولوی شناسی و انتشار آثار مولوی را نیز پنهان نکرد و با بیان اینکه «مولوی، صوفی و سنّی است»، گفت: «او ] مولوی [، ابوطالب ] عموی پیامبر اسلام [ را کافر و مشرک می­داند و در اشعار خود، ماجرای غدیرخم را لوث کرده­ است. »


نظرات   

 
0 #5 مهیار 1394-04-02 20:05
انگار دیگه کسی دنبال حق نیست... برای بعضی ها اثبات هم کنی که این فرقه ها نا حقند باز هم از روی تعصب و هوا پرستی ازشون دفاع می کنند
نقل قول
 
 
-3 #4 هادی 1392-05-19 19:47
اما اشعار او را بسیاری از خوانندکان برای مردم می خوانند و در رادیو پخش می شود .در مثنوی و دیوان شمس داستان های اموزنده ای مطرج شده وکتاب هایش به فراوانی در کناب فروشی ها یافت می شود
نقل قول
 
 
+4 #3 شفیعی 1392-05-14 09:06
ما منابعی غنی در تشیع داریم پس چه احتیاج به مولوی
صوفی نهاد دام و سرحقه باز کرد
نقل قول
 
 
+3 #2 شفیعی 1392-05-13 09:24
بله صوفیان با استفاده از اشعار زیبا متاسفانه خیلیها را فریفته اند اما کسی که اسلام ناب را شناخته باشد مانند مراجع ومومنین وارسته گول نمی خورند جائی که قرآن ونهج البلاغه و صحیفه سجادیه باشد چه حاجت به سخنان خرافی صوفیان به قول حافظ :
خیز تا خرقه صوفی به خرابات بریم *شطح و طامات به بازار خرافات بریم
نقل قول
 
 
-1 #1 Guest 1392-04-08 18:40
برو بابا!!!!

خود شما کی هستی که مولوی این گونه زیر سوال میبری
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی