مراجع و وحدت وجود

مراجع و وحدت وجود

« فتاوای مراجع »


هر کسی آسان به حدّ مراجع تقلید نمی‏رسد صلاحیتهای زیادی لازم است، غالباً مراجع قله‏های علمی حوزه‏های علمیه محسوب می‏شوند بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد باید تکریم شوند.



سـخنرانی در تاریخ 29/7/89 در قم

13 ذی القعده1431

اشاره:
مرزداران حریم مکتب وحی و بزرگان دین، پیوسته به بطلان عقیده وحدت وجود تصریح داشته، و در این باره کتاب‏ها نوشته‏اند، و تمامی عالمان بزرگ که در پیوند با دین, فقه اکبر و اصغرند، و لو اینکه در مقامی به تشریح و تبیین عقیده وحدت وجود پرداخته باشند، اما هرگاه در مقام فتوی و اظهار نظر برآمده‏اند متفقا به «مخلوقیت حقیقی ما سوی الله»، و بطلان اعتقاد به «عینیت و یکی بودن وجود خالق و خلق» تصریح کرده‏اند. بنابراین، کسانی که خیال می‏کنند عقیده «وحدت وجود» معجزه شگفت و شگفتی فزای فکر و اندیشه است، و فهم آن تنها اختصاص به کسانی دارد که آن را پذیرفته‏اند، باید متوجه باشند که به چه کسانی نسبت نفهمی و جهالت می‏دهند. و عقیده‏ای را که از فرآورده‏های افکارخود اندیشان به دور از تعالیم و براهین قاطع معلمان آسمانی در هند و یونان باستان است، و با هزاران توجیه و تأویل نادرست شواهدی از متشابهات دینی بر آن اقامه می‏شود به ستاره‏های آسمان می‏آویزند. اگر این عقیده تا این حد غیر قابل فهم است، از کجا می‏توان دانست آنان که آن را پذیرفته‏اند از نفهمیدن آن نبوده است؟!! گویا شرط فهمیدن این عقیده پذیرفتن آن است که هر کس آن را بپذیرد حتماً آن را فهمیده است!! و هر کس زیر بار آن نرود حتما آن را نفهمیده است!!


مرحوم سید محمد کاظم یزدی(قدس سره)

در «عروة الوثقی» وحدت وجودیان ملتزم به لوازم فاسد مذهبشان را نجس دانسته است.1

جمع کثیری از فقها و أعلام در حواشی خود بر عروة الوثقی فتوای ایشان را تأیید نموده، و بر آن تعلیقه و حاشیه‏ای نزده‏اند و البته اگر وحدت وجود عقیده سالمی بود هرگز ممکن نبود که التزام به لوازم آن موجب کفر و نجاست باشد. و بدون شک متخصص در فقه و کلام و عقاید عقلی و برهانی واقعی، این بزرگوارانند نه گول خورده‏هایی که هیچ گاه از وادی فلسفه و تصوف بیرون نرفته‏اند، و جز قواعد خلاف عقل و برهان فلسفه و عرفان و تصوف هیچ نمی‏دانند، و خیال می‏کنند که تخصص در فلسفه و تصوف به معنای پذیرفتن آنهاست! و عدم تخصص هم به معنای باطل شمردن آنها! لذا هر کس را که مخالف اوهام فلسفی باشد غیر متخصص! و هر کس را که فریفته فلسفه باشد مضحکانه متخصص می‏شمارند! کما اینکه علامه‏ی جعفری می‏فرماید:

اگر اصل را با وجود و موجود را واحد شخصی عقیده کردی، اعلم دورانی اگر چه الف را از باء تشخیص ندهی... و بالعکس، اگر راجع به وحدت موجود اظهار نظر کنی، جاهل‏ترین مردمی اگر چه اعلم دوران باشی!!!2


سؤال از مراجع در مورد وحدت وجود و عقاید دیگر عرفا و فلاسفه



محضر مبارک مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی....

پس از تقدیم سلام و تحیات وافره ...



اگر در مسئله غلات و مجسمه و مجبره و کسانی که عقیده به وحدت وجود دارند از صوفیه که مرحوم سید در عروه دارد3 نظری دارید نفیاً و اثباتاً مرقوم بفرمایید.



ان شاءالله در ظلّ توجهات حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه سایه ی عزّ حضرتعالی بر سر مسلمین جهان مستدام، وجود پر برکت آن مرجع عالیقدر از جمیع بلیّات محفوظ و مقرون به صحت و عافیت باشد.

28 جمادی الثانی 1417

جمعی از طلاب مقیم حوزه علمیه قم

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی:

این سنخیتی که بین علت و معلول قائلند باطل است، وحدت وجود و موجود از ابطل اباطیل است و کفر محض است.

ما امام صادق را نشناختیم، اگر جعفر بن محمد را می شناختیم، دنبال این و آن نمی رفتیم، قی کرده های فلاسفه یونان را نشخوار نمی کردیم، زباله های عرفان اکسلوفان را هضم نمی کردیم

 


پاسخ حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی(قدس سره):

نظر ما با نظر صاحب عروه در این مسئله موافق است با مختصر تفاوتی که چندان دخل در مطلب ندارد. و الله العالم

[یعنی وحدت وجودیها اگر ملتزم به لوازم آن باشند کافر و نجسند]

پاسخ حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی(قدس سره):

اگر این ها الوهیت و وحدانیت خدای سبحان را و یا نبوت نبی اکرم(ص) را انکار کنند یا یکی از ضروریات دین را انکار کنند که مستلزم انکار نبوت باشد، نجس می باشند.[بدیهی است که عقیده ی به وحدت وجود چنین لوازمی را در بر دارد]

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی:

بسمه تعالی، فتوای ما را درباره ی آن چه مرحوم محقق یزدی در عروه آورده، در تعلیقات ما ملاحظه کنید، توضیحات بیشتر را در کتاب جلوه ی حق مطالعه نمایید. [حضرت ایشان نیز فتوای صاحب عروه را تأیید می نمایند]

پاسخ حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین نوری همدانی

بسمه تعالی؛ و اما مجسمه و مجبره و وحدت وجود صوفیه در صورتی که متوجه و ملتزم به لوازم مذهب خود باشند نجس می باشند. ولی اگر مانند بسیاری از عوام آن ها که متوجه و ملتزم به لوازم مذهب خود نمی باشند محکوم به طهارت هستند.

فقهایی که در حاشیه ی عروة با فتوای مرحوم سید موافقت کرده اند و وحدت وجودیها را کافر و نجس دانسته اند عبارتند از:

1- امام خمینی 2ـ آیت الله سید ابوالقاسم خوئی 3ـ آیت الله سید محسن حکیم 4ـ آیت الله سید احمد خوانساری 5ـ آیت الله سید محمود شاهرودی 6ـ آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی 7ـ آیت الله سید محمد هادی میلانی 8ـ آیت الله سید شهاب الدین نجفی مرعشی 9ـ آیت الله سید حسن قمی 10ـ آیت الله رفیعی

نظرات   

 
0 #8 پیام کنگاور 1394-04-05 13:45
نظر امام خمینی وحضرت ایت الله مکارم استفتاه جدید ایشان وهمه مراجع مشخص است غیر از اقای خراسانی که ایشان نیز خداوند هدایت وهمراه همه مراجع ورهبری کند .ای گاش منظور از وحدت وجود صحیح که مراجع وبزرگان عرفا رو مشخص میکرید که هیچ یک از این بزرکان که متهم کردند به تصوف انها را کافر ونجس کردند نعوذبالله. این اعتقاداتی که بعضی از خدا بیخبر که بیشتر دنبال مسایل سیاسی وبعضی از منافقان اظهارمیکنند این اعتقادات را ندارند همه چیز عین خداست نعوذبالله کدام یک از مراجع وعرفا شیعه این اعتقاد را داشته اخه با تهمت زدند چیزی درست نمیشه


پاسخ admin :

با خوش بینی چیزی عوض نمی شود
نقل قول
 
 
0 #7 عاشق اهل بیت 1394-02-28 12:03
ما پیرو اهل بیت هستیم پس به همین دلیل هر چه امامان ما بفرمایند مورد تایید ما شیعیان میباشد.امام صادق فرموده فلسفه و تصوف شرک است و هر که با ایشان مخالفت کند ثوابش این است که در رکاب رسول الله شمشیر زده است .پس حجت تمام است صوفی و فلاسفه و عرفان بله عرفان همان صوفیگری است چون قایل به وحدت وجود است نجس و کافر هستند. هر که با نظر من مخالف است یعنی با کلام امام صادق مخالفت کرده. والسلام ر
نقل قول
 
 
0 #6 یکی 1393-11-15 11:36
ادمین ....
از سبک نوشتارت معلوم هست که چه تفکری داری
لطافت نور خداست
که نور از منشع جدا نیست ..
و هر چیز لطافتی دارد ...
هر چند که ....
یاسین در ...
نقل قول
 
 
0 #5 Guest 1393-05-24 01:00
سلام علیکم.اببن عربی قائل به این نیست که موجودات خدایند اما از خدا جدا هم نیستند ...ما میگوییم سنگ خدا نیست اما از خدا هم جدا نیست ...کج فهمی های بعضی اشخاص باعث شده به ایشان توهین شود.

پاسخ admin :
آقای راست فهم
لطفا لینک زیر را مطالعه نمایید
http://www.orafaa.com/sarab-erfan/enheraf-erfani/2012-10-15-20-41-46/195-1
نقل قول
 
 
+2 #4 محمد 1392-12-15 15:58
سلام.
از بزرگان قائل بر وحدت شهود که منجر به وحدت شهود شد منصور حلاج بوده. امام خمینی در شعر مشهور خود میگویند: همچو منصور خریدار سر دار شدم. منصور بخاطر افکار وحدتی خود خریدار سر دار شد و بخاطر اناالحق گفتن (که یعنی وحدت وجود) چطور میگویید که اما خمینی مخالف بوده؟

پاسخ admin :
علیکم السلام
صوفیان و عده­ ای از مخالفین تصوف سعی نموده ­اند بیتی که در آن حضرت امام میفرمایند:

«همچو منصور خریدار سر دار شدم» را به عنوان دفاع ایشان از حلاج و وحدت ذکر کنند؛ اما آیا واقعا اینگونه است؟

در پاسخ باید گفت که در ادبیات فارسی منصور نماد مقاومت، هر چند در راه باطل شده که در راه عقیده خود بر سردار رفت. از این رو در اشعار این­ گونه استفاده می­ شود و می ­توان نظر حضرت امام خمینی (ره) را این چنین تعبیر کرد، مانند حاتم طایی که به کرم مشهور شده است.

مخالفت­ های ایشان با حلاج و شطحیات در سایر آثار و اشعار ایشان، نشانه این موضوع است.

ایشان در شعری خطاب به حلاج می­ فرمایند:

گر تو آدم زاده هستی علّم الاسماء چه شد قاب قوسینت کجا رفته است أو أدنی چه شد؟

بر فراز دار فریاد اناالحق می­زنی مدعی حق طلب انیت و انا چه شد؟

مرشد از دعوت به سوی خویشتن بردار دست لا الهت را شنیدستم ولی الّا چه شد؟[۳]

ایشان در جای دیگر می­ فرمایند:

از صوفی­ها صفا ندیدم هرگز زین طایفه من وفا ندیدم هرگز

زین مدعیان که فاش انا الحق گویند با خود بینی فنا ندیدم هرگز[۴]

*************

تا کوس انا الحق بزنی خودخواهی در سرّ هویتش تو ناآگاهی

بردار حجابِ خویشتن از سرِ راه تا بودن آن هنوز اندر راهی[۵]

*************

گر نیست شوی کوس انا الحق نزنی با دعوی پوچ خود معلق نزنی

تا خودبینی تو، مشرکی بیش نیی بی خود بشوی که لاف مطلق نزنی [۶]

و در بیتی دیگر سروده:

فریاد انا الحق ره منصور بود یارب مددی که فکر راهی بکنیم[۷]



--------------------------------------------

منابع

[۱] . مصائب حلاج، ۱۵۳.

[۲] . الطوامیس، ص ۵۱.

[۳] . دیوان امام خمینی (R)، ص ۹۴.

[۴] . همان، ص ۲۱۷.

[۵] . همان، ص ۲۴۸.

[۶] . همان، ص ۲۴۶.

[۷] . همان، ص ۲۲۶.
نقل قول
 
 
+3 #3 صادق 1392-11-12 18:10
اما امام خمینی که یکی از مریدان و الفت گرفتگان از محی الدین عربی بودند و محی الدین رو بزرگترین مرد اسلام میدانند در صورتی که محی الدین اهل عرفان بوده و قائل به وحدت وجود بوده و نه تنها قائل بوده بلکه به نوعی موسس وحدت وجودیها بوده پس چطور میشه امام نظرشون با سید موافق بوده باشه ؟؟
نقل قول
 
 
0 #2 محسن زاده 1392-11-06 20:36
امام قدس سره الشریف در کتاب چهل حدیث خلاف این را می گویند در مورد وحدت وجود وحدت در کثرت و مطلب هم دارند
نقل قول
 
 
0 #1 Guest 1391-11-26 15:41
نظر رهبری رو نزدید؟ ضمن اینکه از وحدت وجود تعابیر مختلفی شده این مراجع درخصوص وحدت وجود مورد نظر مرحوم سید فتوا دادن
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی